Ohjeita virusinfektioiden ennaltaehkäisyyn

Voimme tehdä paljon suojataksemme itseämme ja muita virusinfektioilta, myös koronavirukselta.

Tärkeimpiä asioita, joita voimme tehdä ovat tietysti käsien pesu, nenäliinaan tai hihaan yskiminen, kotiin jääminen, jos on virusinfektion oireita ja väkijoukkojen välttäminen sekä viranomaisten antamien ohjeiden noudattaminen.

Näiden lisäksi on muitakin luonnollisia keinoja, joilla voimme tukea omaa immuunipuolustustamme. Immuunipuolustuksen tila ratkaisee, menestyykö vai menehtyykö virus elimistössämme. Ennaltaehkäisy on helpompaa kuin sairauden hoito.

Ennen mahdollista tartuntaa tai oireita:

  • C-vitamiini 3000 mg/vrk tai enemmän jaettuina annoksina
  • Magnesium 400 mg iltaisin
  • D3-vitamiini 125 µg/vrk noin 2 viikon ajan, jonka jälkeen annoksen voi vähentää noin 50-100 µg/vrk.
  • Sinkki 20-25 mg/vrk ( Sinkkipikolinaatti, -asetaatti, -glukonaatti ja -sitraatti sekä aminohappokelatoitu sinkki ovat hyviä.)
  • Kurkuma sekä sen sisältämät kurkumiini ja kurkuminoidit.
  • Inkivääri
  • Seleeni 100 µg/vrk.
  • Lääkinnälliset sienet kuten pakurikääpä, lakkakääpä eli reishi, kiinanloisikka eli cordyceps sekä siitake.
  • Valkosipuli
  • Ubikinoni ja ubikinoli (aktiivinen muoto) eli Q10, yleensä 100 mg/vrk.
  • Liikunta ja terveellinen luonnollinen ruokavalio.

Oireiden ilmaantuessa:

Edellisten lisäksi:

  • C-vitamiini 1000 mg tunnin välein ensimmäisen 6 tunnin ajan ja sen jälkeen ainakin 1000 mg x 3/vrk.
  • Sinkki, erityisesti sinkkiasetaatti imeskelytabletteina vähentää flunssariskiä sekä infektion oireita ja kestoa, vähintään 75 mg/vrk, esim. 15 mg x 5-6/vrk heti ensioireisiin, ei yli 90 mg/vrk. Käytetään noin 2 viikon ajan, jonka jälkeen sinkkiä 20-25 mg/vrk.
  • Punahattu- eli Echinacea-uute.
  • Oliivinlehtiuute

Koko ohjeteksti:

C-vitamiini, 3000 mg/vrk tai enemmän jaettuna useampaan annokseen päivän mittaan.  C-vitamiinia voi ottaa heti virusinfektion ensioireiden ilmentyessä jopa 1000 mg tunnin välein ensimmäisen 6 tunnin ajan ja sen jälkeen ainakin 1000 mg x 3/vrk. Parhaita C-vitamiini-yhdisteitä ja -muotoja ovat natriumaskorbaattijauhe, askorbiinihappo, liposomikapseloitu C-vitamiini ja/tai luonnollinen C-vitamiini kuten amlamarjauutejauhe. C-vitamiinin eri muotoja voi käyttää samana päivänä, erityisesti jos infektio on vaikea. (Ei kalsiumaskorbaattia, koska munuaiskivien riski kasvaa suurilla annoksilla.)

C-vitamiini parantaa immuunipuolustusta. Sitä tarvitaan tulehdusalueella. Sitä on paljon valkosoluissa.

C-vitamiinilla on tehty paljon tutkimuksia ja sen on todettu tehoavan kaikkiin tutkittuihin viruksiin riittävän suurina annoksina. Sitä on tutkittu Kiinassa koronaviruksen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon hyvin tuloksin.

Suuri määrä C-vitamiinia voi aiheuttaa ripulia. Jos niin käy, annosta vähennetään. C-vitamiinia ei saa lopettaa eikä vähentääkään yhtäkkiä vaan vähitellen. Vasta sitten kun epidemia on ohi voi ottaa C-vitamiinia vähemmän, mutta sitä kannattaa ottaa joka päivä, koska se on tärkeä sairauksien ehkäisemiseksi ja myrkkyjen poistamiseksi. Virallinen suositus 75 mg/vrk estää vain puutosoireet. Useimpien kannattaa ottaa C-vitamiinia enemmän. Tarvitsemme C-vitamiinia jatkuvasti, koska ihminen ei pysty valmistamaan C-vitamiinia kehossaan kuten useimmat eläimet. C-vitamiini ei ole myrkyllinen suurillakaan annoksilla.

Magnesium, 400 mg iltaisin. Parhaita magnesiumyhdisteitä ovat magnesium-glukonaatti, -glysinaatti, -threoniini ja -kloridi, joka toimii myös suihkeena iholle. Magnesiumsitraatti lienee myös hyvä.

Magnesium tukee vastustuskykyä. Se auttaa C-vitamiinia vaikuttamaan solujen sisällä. Se myös rauhoittaa ja rentouttaa. Suurimmalla osalla aikuisista on magnesiumin puute, mikä johtuu erityisesti myrkyistä, joita on kaikkialla.

D3-vitamiini, 125 µg/vrk noin 2 viikon ajan, jonka jälkeen annoksen voi vähentää noin 50-100 µg/vrk.

D-vitamiini on hyvin tärkeä immuunijärjestelmän toiminnalle. Se auttaa elimistön soluja tunnistamaan vieraita tunkeilijoita sekä tappamaan viruksia ja bakteereja. Se vähentää riskiä sairastua virusinfektioihin ja nopeuttaa toipumista, silloin kun D-vitamiinia saadaan riittävästi. D-vitamiinipitoisuus olisi hyvä mitata. Yllä olevat annokset ovat useimmille aikuisille sopivia. Suurella osalla suomalaisista on D-vitamiinin puute erityisesti talviaikaan.

K2-vitamiini on hyödyllinen D-vitamiinin ja C-vitamiinin kanssa. Ne voivat mm. ehkäistä valtimoiden kovettumista ja kalkkiutumista, osteoporoosia sekä muita sairauksia.

Sinkki, 20-25 mg/vrk. Sinkkipikolinaatti, -asetaatti, -glukonaatti ja -sitraatti sekä aminohappokelatoitu sinkki ovat hyviä.

Erityisesti sinkkiasetaatti imeskelytabletteina vähentää flunssariskiä sekä infektion oireita ja kestoa, vähintään 75 mg/vrk, esim. 15 mg x 5-6/vrk heti ensioireisiin, ei yli 90 mg/vrk. Käytetään noin 2 viikon ajan.

Sinkki on välttämätön immuunipuolustusjärjestelmän toiminnalle. Se vaikuttaa valkosolujen tuotantoon, kypsymiseen ja toimintaan sekä suojaa hapetusstressiltä. Lisääntynyt hapetusstressi on kaikkien sairauksien taustalla.

Seleeni, 100 µg/vrk. Hyviä seleeniyhdisteitä ovat orgaaninen seleeni ja selenometioniini.

Seleeni aktivoi viruksia ja bakteereja tuhoavien valkosolujen toimintaa. Se suojaa soluja hapetusstressiltä. Seleeni on ihmisille välttämätön hivenaine. Suomen maaperässä sitä on vähän. Suomessa seleeniä lisätään lannoitteisiin, mutta monet suomalaiset saavat sitä silti liian vähän. Luomuruoassa seleeniä on hyvin vähän.

Ubikinoni ja ubikinoli (aktiivinen muoto) eli Q10, yleensä 100 mg/vrk.

Ubikinonia muodostuu kehossa, mutta sen määrä laskee huomattavasti iän myötä, joten se on tarpeen erityisesti ikääntyville, mutta myös esim. stressaantuneille, väsyneille, urheilijoille ja kroonisesti sairaille. Ubikinonia tarvitaan energian tuotannossa. Se on tärkeä immuunipuolustukselle. Erityisen tarpeellinen se on akuutissa infektiossa, jolloin valkosolut vaativat paljon energiaa toimiakseen. Se on voimakas antioksidantti ja suojelee solujamme.

Punahattu- eli Echinacea-uute voi lyhentää flunssan kestoa ja vähentää riskiä sairastua flunssaan ja muihin ylähengitystieinfektioihin. Se kohottaa yleistä vastustuskykyä ja estää monien virusten ja bakteerien kasvua.

Oliivinlehtiuute sisältää polyfenoleja, jotka ovat tehokkaita aineita taistelussa viruksia ja bakteereja vastaan. Oliivinlehtiuute voi vähentää ylähengitystieinfektioita.

Hunaja, propolis ja siitepöly sisältävät immuunijärjestelmää vahvistavia aineita kuten vitamiineja, hivenaineita ja entsyymejä, jotka voivat auttaa virusten ja bakteerien tappamisessa. Älä kuumenna hunajaa!

Kurkuma sekä sen sisältämät kurkumiini ja kurkuminoidit tukevat immuunijärjestelmää ja vähentävät hapetusstressiä. Niillä on antioksidanttisia ja mikrobeja tuhoavia ominaisuuksia. Niistä on tehty paljon tutkimuksia.

Kurkuma imeytyy huonosti. Mustapippuri ja rasva parantavat sen imeytyvyyttä. Kurkumiinia ja kurkuminoideja sisältävät ravintolisät imeytyvät yleensä hyvin.

Myös inkivääri tukee immuunipuolustusjärjestelmää.

Lääkinnälliset sienet kuten pakurikääpä, lakkakääpä eli reishi, kiinanloisikka eli cordyceps sekä siitake sisältävät mm. beetaglukaaneja, jotka tehostavat immuunijärjestelmän toimintaa. Ne voivat tappaa viruksia ja bakteereja. Pakuri on tehokkain sieni viruksia vastaan. Sitä voidaan pitää hyvin turvallisena. Jotkut valmistajat eivät kuitenkaan suosittele pakuria alle 2-vuotiaille lapsille tai raskauden ja imetyksen aikana.

Lapsille suositellaan ravintolisiä yleensä noin puolet aikuisen annoksesta, ikä tietenkin huomioiden.

Terveellinen, luonnollinen ruokavalio on tärkeä. Pois sokeri, valkojauho-tuotteet ym. äkkimakeat sekä liika liha ja lihajalosteet, jotka huonontavat immuunipuolustusta. On hyvä syödä paljon eri värisiä kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Immuunijärjestelmää tukevia ja antioksidanttisia ovat mm. marja-aronia, mustikat, kirsikat, karpalo, granaattiomena ja seljanmarja, joka voi lyhentää flunssan kestoa. Sipulit, erityisesti valkosipuli ovat suositeltavia. Valkosipuli vahvistaa immuunipuolustusta ja tappaa viruksia. Luonnolliset rasvat kuten neitsytoliiviöljy ja omega-3-rasvat ovat tärkeitä. Täysjyvävilja sopii useimmille, joillekin gluteenittomana. Kala, kana ja hapanmaitotuotteet ovat hyviä proteiinilähteitä, mutta kannattaa käyttää myös kasviproteiinilähteitä kuten herneitä, papuja ja linssejä sekä pähkinöitä ja siemeniä.

Suoliston kunto ja mikrobisto vaikuttavat suuresti immuunipuolustukseemme. Immuunipuolustuksesta yli 70% sijaitsee suolistossa. Suolistosta kannattaa pitää hyvää huolta. Probiootit, hapatetut vihannekset kuten hapankaali sekä kuidut ovat suolistolle hyväksi.

Liikunta ulkoilmassa, erityisesti kävely luonnossa ja metsässä edistää terveyttä ja parantaa immuunipuolustusta.

Stressin hallinta ja riittävä uni ovat tärkeitä immuunipuolustukselle.

Mieli vaikuttaa suuresti immuunipuolustukseemme. Biologi Bruce Lipton on tutkinut asiaa ja sanoo: ” Immuunipuolustusjärjestelmän toiminta on suoraan sidoksissa elämänasenteeseemme.”

Pelko heikentää immuunipuolustusjärjestelmäämme, pelko on turhaa, se ei meitä auta, vaikka meillä on koronavirusepidemia. Meidän on parempi toimia järkevästi, tehdä se, minkä voimme ja olla toiveikkaalla mielellä. Meillä on kuitenkin paljon hyviä asioita, joista voimme olla kiitollisia kuten se, että kevätaurinko lämmittää jo ja tuo meille valoa!

Lähteitä: USA Orthomolecular Medicine News Service sivut, toimittaja Andrew W. Saul;  C-vitamiinitutkija ja sydänspesialisti Thomas E. Levy, MD, JD luennot 7.-8.3.2020 Helsinki; Thomas E. Levyn kirja Curing the Incurable sekä Immune Defense Summit v. 2019.

Turengissa 15.3.2020
Terveyttä ja kaikkea hyvää!

Päivi Mäkeläinen
Yleislääketieteen erikoislääkäri, biokemisti

Video ”Immuunipuolustus lyhyesti”:

Jaa sosiaalisessa mediassa: